Gelieve uw content ergens anders te stelen

Zo kies je de perfecte domeinnaam

domeinnaam blog

Zo kies je de perfecte domeinnaam

7 nuttige tips bij aankoop van een domeinnaam

Een van de belangrijkste beslissingen bij het opzetten van een online aanwezigheid is het kiezen van een domeinnaam. De juiste domeinnaam voor uw website is belangrijk, zowel voor uw doelgroep als voor zoekmachines. Kies een naam die logisch is voor uw bedrijf of merk en eentje die over 10 jaar nog steeds logisch is. Hieronder vindt u onze tips om u te helpen bij het maken van een goede keuze.

1. Maak je huiswerk

Een beetje marktonderzoek is zeker geen tijdsverlies als aanloop naar het kopen van de perfecte domeinnaam. Bekijk de domeinnamen van je concurrenten, vraag familie en vrienden hoe jouw verkozen benaming klinkt en noteer hun eventuele feedback. Maak dan een lijstje met de domeinnamen die je verkiest, de meest gegeerde bovenaan. Pas daarna ga je opzoek naar welke domeinnamen uit je lijstje nog beschikbaar zijn en vinkt ze aan. Je hoeft je domeinnaam niet meteen vast te leggen, want de kans dat iemand hem voor je neus weg pikt is zéér klein. Zodra je lijst is afgewerkt, laat je het nog enkele uurtjes bezinken en pas dan ga je over tot aankoop.

2. Verkies een domeinen die gemakkelijk te typen en te onthouden is

Zelfs als u van plan bent je website voor zoekmachines te optimaliseren, wilt u toch een domeinnaam die mensen goed kunnen onthouden en typen. Vermijd vreemde schrijfwijzen van woorden, meerdere koppeltekens of andere tekens, getallen enzovoort. Iedereen die uw naam hoort, moet meteen weten hoe ze hem moeten intypen, zonder dat u dingen hoeft te zeggen zoals ‘het getal 4’ en dan een zo een ‘middenstreepje’…

U vermijdt ook best woorden die meer dan één spelling hebben. Anders raken uw bezoekers waarschijnlijk al helemaal in de war. Indien men 2x de verkeerde benaming intypt, is de kans groot dat ze de zoektocht naar uw website al opgeven. Om dit probleem te omzeilen, kunt u eventueel beide versies van de benaming aankopen en dan beide domeinnamen naar uw website laten leiden.

Ga voor een korte benaming en niet voor iets dat cryptisch is, zodat mensen het moeilijk hebben om deze te onthouden. Mond op mondreclame is een krachtige marketingtool en u wilt het mensen makkelijk maken om hun vrienden over uw site te vertellen.

3. Vermijd vaktaal

Probeer gebruik van vaktermen te voorkomen en kies in plaats daarvan een naam die over tien jaar nog steeds zinvol is. Het zal er ook toe bijdragen dat uw naam wordt begrepen en onthouden door anderstaligen. Of u nu internationaal zaken wilt doen of niet, dit kan zeker en vast al helpen bij het aanspreken van uw lokale publiek. En voor de meesten onder ons is dit, vooral bij de opstart van uw bedrijf, je belangrijkste doelgroep.

4. Koop een domein die eerder korter, dan langer

Hoe langer je domeinnaam, hoe moeilijker dat mensen hem zullen onthouden. En… hoe meer kans je hebt dat iemand een van de woorden verkeerd typt en dus nooit bij je terechtkomt. De meeste goede domeinnamen, bestaande uit één woord, zijn helaas allang bezet. Toch kan je nog steeds te lange domeinnamen vermijden door een beetje creatief te zijn. Als je één enkel woord hebt dat je echt wil gaan gebruiken, probeer dan een woord ervoor of erachter toe te voegen en hoor hoe het klinkt. Zorg er wel voor dat de benaming een bestaande samenstelling wordt. De kans wordt snel groter dat deze schrijfwijze wel beschikbaar zal zijn. Denk aan uw domeinnaam als onderdeel van uw merk of activiteit en zorg ervoor dat deze overeenkomt met hoe u wenst dat mensen aan u denken.

5. Blijf bij .be als je de mogelijkheid hebt

De meeste mensen gaan ervan uit dat een domeinnaam voor een Belgisch bedrijf, eindigt op .be, voor een Nederlands bedrijf is dat .nl en ga zo meer door. Als u dus een domeinnaam koopt met een andere extensie (bijv. .info, .com, .net, ….), is de kans reëel dat iemand die opzoek is naar een lokaal bedrijf, je link niet eens zal aanklikken. Ga er nu niet automatisch vanuit dat u alleen domeinen met .be mag kopen, maar gebruik nooit een landextensie (zoals .es, .it, .fr, …) als u een lokaal bedrijf bent. Er zijn andere extensies om toch uw domeinnaam te kunnen behouden (.com, .net, .info, …).

6. Wat doen we met koppeltekens

Het gebruik van koppeltekens om woorden in een domeinnaam te scheiden, maakt het gemakkelijker om te lezen. Ook maakt dit het voor zoekmachines eenvoudiger om de afzonderlijke woorden meteen te herkennen. Mensen vergeten echter vaak de koppeltekens wanneer ze domeinnamen intypen. Als u dus koppeltekens in uw naam gebruikt, beperk deze dan tot maximaal twee stuks. Zo bestaat je domeinnaam uit een samenstelling van 3 woorden en dat is eigenlijk al meer dan lang genoeg.

7. Vermijd cijfers

Vermijd cijfers of nummers in je domeinnaam. Mensen kunnen in de war raken of de cijfers effectief als cijfer (5) of als een woord (vijf) moeten geschreven worden. Als je een nummer in je domeinnaam wilt, omdat er een nummer in uw bedrijfsnaam staat, koop dan beter beide versies (met cijfer en met woord) en leid beide naar je website.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.